DE ENIGE WEG
IS DE EIGEN WEG

Domein Taal en Cultuur

Veelgestelde vragen

Welke talen worden aangeboden?

Op Spinoza20first volg je in de brugklas zowel Frans als Duits. Aan het einde van het jaar kun je een van de twee talen inwisselen voor Spaans. Lees meer over het domein Taal en Cultuur.

Welk beleid is er voor dyslexie?

Leerlingen met een dyslexieverklaring krijgen extra tijd tijdens een toets of een examen. In een enkel geval wordt er, in overleg met coach en expert, gekeken naar de mogelijkheid tot auditieve ondersteuning bij talen, zoals een daisyspeler. De leerlingen met geconstateerde dyslexie krijgen een pas met daarop de compenserende maatregelen.

Ouders die hierover meer willen weten of andere aanvullende informatie wensen, kunnen contact opnemen met de zorgcoördinatoren: zorgcoordinator@spinoza20first.nl 

Wat leer je bij Taal en Cultuur?

Als je tegen iemand praat in de taal die hij begrijpt, bereik je zijn hoofd. Als je tegen iemand praat in zijn eigen taal, bereik je zijn hart.

Nelson Mandela

Bij Taal en Cultuur kom je in het eerste jaar in aanraking met de talen Duits en Frans. Daarna kun je ervoor kiezen om een van deze talen in te ruilen voor Spaans. Deze talen volg je in ieder geval tot het einde van 3-havo/vwo of 2-mavo. Vwo volgt minstens een van de talen tot aan het eindexamen.

Het leren van een taal die je nog helemaal niet kent is voor veel leerlingen nieuw: Nederlands sprak je al toen je op de basisschool kwam en toen je begon met Engels, had je waarschijnlijk al heel wat Engelse programma’s, films en games gezien. Voor Duits, Frans en Spaans is dat meestal niet zo en dus leren we je ook hoe je een taal moet leren.

Een taal leer je door te doen: lezen, schrijven, luisteren en spreken. Gedurende de drie jaar van de onderbouw wisselen we die vier vaardigheden steeds een beetje af. Halverwege jaar 3 heb je genoeg geleerd om in het Taaldorp echt gesprekjes te gaan voeren in het Duits, Frans en Spaans met moedertaalsprekers in levensechte situaties.

T&C in het kort

Jaar 1, thema 1.1: Reisgids

Je begint in thema 1.1 in een groepje met het maken van een reisgids over een Duits- of Franstalig land. Welke bezienswaardigheden zijn er in Buenos Aires? Waar kun je goede poutine halen in Franstalig Canada? En waar staat eigenlijk het voetbalstadion van Bayern München? Aan jullie de taak om te presenteren in een mooie folder!

Jaar 2, thema 2.2: 20FirstKitchen

Bratwurst, stokbrood en tapas: daar denk jij misschien ook wel aan als je denkt aan de Duitse, Franse of Spaanse keuken. Maar er is nog zoveel meer! In thema 2.2 gaan jullie zelf de keuken in om een gerecht te bereiden. Je leert veel nieuwe woorden over etenswaar en drinken en je leert hoe je instructies kunt geven in het Frans, Duits of Spaans. Zo kunnen jullie je eigen kookprogramma presenteren!

Jaar 3, thema 3.3: Taaldorp

In thema 3.3 verandert de aula voor even in een klein dorpsplein met een restaurant, dokterspraktijk, kledingwinkel, politiebureau en een toeristeninformatiecentrum. Het is aan de leerlingen om iets te kopen, te vragen of te bestellen in de vreemde taal. In de weken daarvoor heb je al veel verschillende gesprekjes voorbij zien komen, maar bij het Taaldorp moet je met dat wat je geleerd hebt én met improvisatie je zo goed mogelijk zien te redden.