Visie wereldburgerschap
De enige weg is de eigen weg. Onze school heeft deze quote van Spinoza als slogan omarmd. Als Daltonschool hechten wij waarde aan vrijheid en zelfstandigheid, aan het zoeken van de eigen weg en hierbij kritisch en eigenwijs zijn. Voor de ontwikkeling tot kritisch-democratische burgers is het essentieel dat leerlingen bewust worden van hun eigen aandeel en mogelijkheden in de wereld. Ook moeten ze de ruimte krijgen om na te denken over wie zij willen zijn en wat zij zelf waardevol en rechtvaardig vinden. Door te werken aan kennis en vaardigheden, stimuleren we moed en het vermogen om uitdagingen aan te gaan en de eigen weg te vinden.
Tegelijkertijd draait ons Daltononderwijs om samenwerking, reflecteren en het nemen van verantwoordelijkheid. Je kunt je eigen weg immers niet vinden zonder relaties met anderen en je omgeving. Daarom is onze visie gericht op het stimuleren van zelfstandigheid én sociale betrokkenheid, een combinatie die de basis biedt voor een kritisch-democratisch burgerschap.
Leerlingen zoeken dus de eigen weg naar wereldburgerschap. Dit doen zij in dialoog met hun omgeving, dichtbij en verder weg. Wij hebben deze visie uitgewerkt in de bouwstenen “ik met de ander” en “ik met de wereld”.
Ik met de ander
Persoonlijkheidsontwikkeling vindt altijd plaats in relatie tot anderen in je directe omgeving. Voor zelfontwikkeling van onze leerlingen is het een voorwaarde dat er veiligheid en vertrouwen is binnen de schoolmuren. De maatschappij en de school worden gekenmerkt door diversiteit aan de ene kant en verdeeldheid aan de andere kant. Technologische ontwikkelingen hebben de wereld steeds bereikbaarder gemaakt, maar tegelijkertijd zien we de neiging om de eigen bubbel klein en overzichtelijk te houden. De identiteiten en meningen van leerlingen worden sterk beïnvloed door (sociale) media en een cultuur van snel oordelen. Onze leerlingen leren om verantwoord om te gaan met (sociale) media en samen werken we aan een democratische cultuur op school, waarin empathie, begrip voor verschillende achtergronden en solidariteit centraal staan. Onze leerlingen leren samenwerken, leren van fouten en zijn bereid elkaar te helpen.
Ik met de wereld
De wereld van onze leerlingen begint in onze buurt en stad. Een duidelijke link met de directe omgeving is op zichzelf van belang, maar de rijke culturele diversiteit van deze omgeving opent tegelijk ook de deuren naar de rest van de wereld. Als school geworteld in Amsterdam zijn wij bewust van – en trots op – de betrokkenheid die onze stad en leerlingen hebben met plekken en culturen die onze landsgrenzen overstijgen. Door kennismaking met culturele diversiteit, dichtbij huis en verder weg, stimuleren we verwondering, nieuwsgierigheid en een open houding. Middels internationalisering bewandelen wij daarom de weg van burger naar wereldburger.
Verbondenheid met de wereld draait ook om sociale en maatschappelijke betrokkenheid. Zo willen we problemen als internationale conflicten, de klimaatcrisis en wereldwijde ongelijkheid niet uit de weg gaan. Het is daarbij belangrijk dat leerlingen kennis opdoen, leren kritisch te zijn op bronnen en hun oordeel kunnen uitstellen. Zo leren ze hun eigen positie en rol binnen deze vraagstukken begrijpen, zodat ze in staat worden gesteld een positieve bijdrage te leveren als kritisch-democratische wereldburgers.
